[vc_row][vc_column]

[vc_empty_space height=”10px” woodmart_hide_large=”0″ woodmart_hide_medium=”0″ woodmart_hide_small=”0″ woodmart_hide_extra_small=”0″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”4882″ img_size=”full” alignment=”right” style=”vc_box_rounded” parallax_scroll=”no”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text text_larger=”no”]

همه چیز در مورد کالیبراسیون!
 طبق تعریف استاندارد ملی ایران، کالیبراسیون عبارت است از مقایسه یک ابزار اندازه گیری با یک استاندارد معتبر، تعیین میزان خطای این ابزار نسبت به استاندارد و در صورت لزوم تنظیم یا تعمیر مجدد دستگاه.
گذشت زمان، فرسودگی و حوادث غیر مترقبه باعث می‌‌شوند قابلیت ردیابی نتایج در دستگاه‌ها زیر سؤال برود و نیازمند تأیید دوباره باشند. در اغلب موارد، عدم قطعیت دستگاه‌ها و ابزار مختلف، نسبت به زمان و با استفاده‌های مکرر زیاد می‌شوند. اما تشخیص رشد تدریجی عدم قطعیت برای کاربران عادی به آسانی امکان پذیر نیست و نیاز به بازرسی و تشخیص یک ناظر کنترل کیفیت دارد.
كدام دستگاه ‌ها بايد کاليبره شوند؟
 هر دستگاه یا وسیله‌ای که در اندازه‌گيری کاربرد دارد، باید کالیبره باشد. این تجهیزات بايد به صورت دوره‌ای كاليبره شوند و برای آن‌ها گواهی كاليبراسيون صادر شده و ضميمه دستگاه شود.
توجه داشته باشید که كاليبره كردن همه تجهيزات لازم نيست. چرا که برخی ابزار فقط به عنوان «نشان دهنده» مورد استفاده قرار می‌گيرند. لزومی برای کالیبره بودن تجهیزاتی که برای تشخيص و آشكارسازی موارد مهم به كار نمی‌روند، نیست. اگر ابزاری برای تعيين قابليت پذيرش محصول و يا عوامل موثر در فرايند آزمون کاربرد نداشته باشد، كاليبراسيون آن ضروری نیست.
قدم به قدم با کالیبراسیون
کالیبره کردن تجهیزات اندازه‌گیری و نقشه برداری امری حساس است. از این رو اگر قصد دارید همواره ابزاری کالیبره داشته باشید، باید حساب شده عمل کنید. ما در شرکت تجهیزات نقشه برداری گراد مرحله به مرحله پیش می‌رویم تا محصولی کاملا کالیبره شده به شما ارائه کنیم.
تعیین حد مجاز خطا
هیچگاه نمی‌توان از تجهیزات اندازه گیری، انتظار دقت بی نهایت داشت. با توجه به درجه دقت مورد نیاز شما، همواره مقداری خطا وجود دارد. البته تعیین حد مجاز خطا به عهده شماست. برای کالیبره کردن دستگاه‌ها، حد مجاز خطا را با توجه به کاربرد مورد نظر تعیین کنید.
اجرای کاليبراسيون
در این مرحله با اجرای آزمایش، درصد خطای دستگاه مشخص می‌شود و عمليات کاليبراسيون اجرا می‌شود. یعنی با مراجعه به استاندارد و تجربه، دستگاه تنظیم می‌شود و یا در صورت داشتن عیوبی پایه‌ای، برای تعمیر فرستاده می‌شود. در آخر گواهی و برچسب كاليبراسيون صادر شده و نصب می‌شود.
مهم ترین عواملی که در حداقل زمان فواصل زمانی کالیبره کردن موثر هستند، عبارتند از:
    نوع وسیله و برند آن
   پیشنهاد و توصیه کارخانه سازنده در دفترچه های راهنما
    روند داده های حاصل شده از سوابق کالیبراسیون قبلی
    سوابق تعمیر و نگهداری دستگاه
    گستره زمانی به کارگیری و تعداد دفعات استفاده از دستگاه
    مدت زمان عمر دستگاه
    تغییرات شرایط محیطی (مانند دما، رطوبت، ارتعاشات)
 کاليبراسيون در چه مکانی اجرا می شود؟
نکته ای که باید به آن توجه شود این است که ابزار کالیبراسیون نباید خیلی جابجا شوند. از این رو بهتر است مکان خاصی در شرکت یا کارخانه به این امر اختصاص داده ‌شود تا ضمن اینکه تمام مراحل کالیبره کردن در آن جا انجام می گیرد، تمام تجهیزات استاندارد و مبنا نیز در آنجا نگهداری شوند. اما می‌توانید از خدمات کالیبراسیون در محل هم بهره‌مند شوید.
برای دریافت مشاوره و ارائه خدمات کالیبراسیون با ما در تماس باشید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]